יום שבת, 5 באוקטובר 2013

קידום אתר: איך ימצאו אותך? ומה זה Internet Findabiilty?

דרור אלון

לקוחות הם גורם מכריע בבתי עסק. ככל שלעסק יש יותר לקוחות כך בצורה שווה יש לו כמובן יותר הכנסות. הכנסות אלא מאפשרות פיתוח מוצרים חדשים שמובילים לעוד לקוחות וכך הלאה. לכן המטרה של בתי עסק הם לגייס לעצמם מאגר לקוחות גדול ככל האפשר – הרי שחלק עיקרי מהמחלקות בכל עסק מתמקדות בדיוק על הלקוח. החל מסוכני מכירות, דרך בתמיכה טכנית וכלה בשירות לקוחות – העסק מתמקד בחוויית הלקוח. אולם רוב בתי העסק מרגישים שעדיף שהלקוחות לא יהיה משכיל בתחום המוצרים שמוכרים לו.

בתי עסק מסרבים לתת מידע קונקרטי על היתרונות של אחרים או חסרונות שלהם עצמם, על הדרך בה ניתן לעשות מה שהם עושים בעזרת מוצרים או שירותים אחרים ועוד. נראה כי גישה זאת נובעת מפחד וחוסר ביטחון. הרי שבמידה ובית עסק בטוח במוצר שלו ובצדקת דרכו (המחירים, אנשי המקצוע, האחריות וכדומה) אין סיבה שיסתיר מידע, כל מידע, על המוצרים והשירותים שהוא מציע.

גישה זאת אינה בהכרח נכונה. כאשר כל בתי העסק מסתירים את המידע מהלקוחות, בית עסק שיהיה כנה ופתוח וירצה להעניק לא רק מוצרים אלא גם מידע יצליח לבדל את עצמו מהכלל. להעניק ללקוחות מידע על המתחרים, שלילי  וחיובי כאחד, יראה להם שאתם באים לקראתם ורוצים להיות כנים לגמרי איתם אלמנט מאוד חשוב בשוק הישראלי במיוחד בו ישנה חשיבות גדולה ללא לצאת פרייר שעבדו עליו בעיניים. בכדי להתחרות עם המתחרים אתם צריכים לנטוש את הכלים הישנים של השמצה והשמטה של מידע על המתחרים ולהתמקד על קידום אתר עצמי – תנו ללקוח ידע כולל אך ודעו כי אתם מובילים ונראה בברור שאתם מובילים.

איך מגיעים למצב שנראה כי אתם מובילים – בעזרת findability - היכולת של הלקוח למצוא אתכם בקלות ובכל מקום? כאשר המקום בו הכי חשוב להתבלט היום ולהיות ברי מציאה הוא האינטרנט ובעיקר בזירת מנועי החיפוש. כאשר אתם ראשונים ברשימות החיפוש בקטגוריות שונות וניתן להגיע אליכם ממקסימום לינקים ומקסימום אתרים אתם ברי מציאה. האתרים והלינקים חייבים להוביל למקסימום – access points נקודות גישה שמובילות אליכם (כמו כתיבת בלוג כזה למשל). בניה של רשת שכזאת תוביל למצב בו אתם מוודאים כי לקוחות יגיעו אליכם אוטומטית, גם אם לא חיפשו אתכם ישירות וגם אם לא ביצעתם תהליך של פרסום בגוגל.

כאשר יצרתם לעצמכם  findability באמצעות שיווק באינטרנט חשוב לוודא כי המידע שניתן למצוא עליכם משדר את המסר הנכון וממתג אתכם כ – authority (סמכות) בתחומכם. בשלב הזה הפתיחות לתת מידע בכל נושא ללקוח מאוד שימושית לבית העסק. בית עסק שיודע לנתח את השוק, לבקר בצורה בונה את המתחרים ולספק מידע מקצועי ללקוחותיו ישדר סמכותיות ויהפוך במהרה למקור סמכות בתחומו (בעיני הלקוחות והמתחרים כאחד
.
כאשר עסק הוא בר מציאה (findable) והוא מהווה מקור סמכות ישנה השפעה ישירה על המכירות כאשר המשוואה שנוצרת היא – findability + authority = sellability. הכוונה מאחורי המושג sellability  אינה היכולת של אנשי המכירות שלכם למכור ללקוח ספציפי מוצר ספציפי אלא פוטנציאל המכירות של החברה בכלל. כלומר, ברגע שניתן למצוא אתכם יותר בקלות ואתם נחשבים למקור סמכות בתחומכם כך יעלה פוטנציאל המכירות שלכם אשר יבוא לידי ביטוי במכירות שיובילו כמובן להכנסות – מטרת העל של כל חברה ועסק.


בכדי שכל השלבים בדרך להכנסות יבוצעו כראוי חשוב מאוד לשכור איש מקצוע המתמחה בשיווק אינטרנטי ובמיתוג אישי אשר מבין ומשתמש בעבודתו בטכניקות שונות דרכם אפשר ליישם את העקרונות המנחים שמאחורי המושגים הללו.